Thursday, April 15, 2010

pelangi petang hidup ku II



sambungan........

akhirnya aku merasai sesuatu yang tak berapa senang  di Penang, i means di rumah aku sendiri. Bila mana kau berbual dengan mak,
 mak akan tanye " minggu nie ada kelas tak"
pastinya aku kata " ada mak tapi sabtu je , tu pon koko".
 Tapi sebenarnya abah sudah menyuruh aku pulang 3 minggu sebelum die kembali masuk ke hospital..Pada suatu petang selepas 3 minggu dari berbual dengan mak, aku menerima sms daripada abg aku, 
" minggu ni balik eik"
terus kakak aku call , adik minggu ni balik na. aku pun berfikir tapi tidak mendapat jawapan nya, KENAPA???
abang aku terus menghantar gambar abah ku yang baru di masukkan kan ke hospital. Abang dan kakak ipar ku menghantarnya semula ke hospital sungai petani. aku merasakan kai abah semakin teruk. Petang tu aku sentiasa ber"sms" dengan kakak aku dan akhirnya malam sabtu aku terus mengikut akak ku pulang ke penang. hanya berhimpun adik beradik ku. huh otak aku bermain macam-macam.
ahad pagi , aku sampai di sengai petanai, dan abang nizam ku terus mengambil kami dan memberi surat izin melawat abah bergilir2. Aku naik dahulu, dan aku menangis setelah melihat abah penuh bersimpang siur ..wayar di badannya..abah tidak koma tapi , aku tak taw kenapa sebegitu banyak wayar2 dan tiub2 di pasang pada abah..kali ini abah menyatakan sakitnya pada ku dan ingin berjumpa dengan kakak..aku salam abah dan aku terus berlari kepada kakak. aku memberi peluang pada kakak untuk berjumpa dengan abah.
esok ahad di janjikan pagi abah akan di bedah kakinya, tapi tengah hari barulah abah di bawa ke wad pemedahan.

sebelum pemedahan

aku menyusuri abah ke bilik pemedahan bersama kakak ku dan abang nizam ku. sampai di dalam wad pemedahan , aku menjenguk di ruang kaca pintu itu, abah memandang aku di celah itu dan abah tersenyum , lalau abah memejamkan matanya ,, aku nampak tangisannya.tapi aku mengharap abah selamat dalam pemedahan ini. 3 petang abah di bedah...
aku berulang alik menunggu di depan bilik bedah dan melihat mama di atas. kakak tetap menunggu abah di bilik bedah. Abang2 aku pergi solat dan sama menjenguk mama di atas. Semasa kau di atas, tepat jam 615, abag berlari kepada aku dan memeluk aku, 
"abah de masalah sikit, jantung abah terhenti, kita doakan abah taw"
aku terus menagis...Ya Allah selamatkan abah Ya Allah....Jauhi lah dari aku kehilangannya..tidak putus putus aku berdoa..aku tegar berlari ke wad pemedahan..kakak ku sudah terkulai di lantai..abang nizam ku terus berbicara dengan doktor dan dia menangis.aku masih terawang-awang untuk memahami semua nie...650 aku di panggil bersama2 doktor di ruangan bilik bedah...Dan doktor berkata
"alhmdulillah pemedahan kaki abah anda selmat tapi kami minta maaf, jantungnya tidak kuat dan tidak kembali stabil, masih stop, maaf  kami tak dapat selmatkan dia"
astgfirullahhalazim...Ya Allah berat nya apa yang aku terima ini ...aku tak percaya apa yang berlaku..apa yang doktor beritahu aku...semuanya dusta..tapi hakikatnya itu lah yang terjadi..abah sudah di jemput Ilahi..abah lebih di sayangi Allah. aku menahan tangisan itu di hadapan mak, bukan aku yang sampaikan tapi abang sulung aku yang sampaikan pada mak yang abah dah tak ada..T_T........21 jun abah pergi meninggalkan aku takkan kembali. Keesokan nya abah dikebumikan di Masjed JamiulBadawi Kepala Batas.

sakitnya terlalu pedih untuk aku lalui...untuk aku perkatakan...baru 21 tahun semasa itu aku hidup dengan bah tapi masih tidak puas kerana aku masih banyak dosa dengan nya..apatah lagi mak yang sudah berpuluh-puluh tahun bersama abah...segalanya menyakitkan tapi ini lah ketentuan. kerinduan itu masih di hati ku...ABAH masih di sisi aku...Dia pergi meninggalkan aku,mak,abanag2 aku serta kakak bukan dengan kesusahan tapi dengan kesengan dan ketenangan...ketenangan itu hadir dari kemaafan seorang abah terhadap anak-anaknya yang tidak mengenal pengorbanan sebenar seoranng ayah terhadap diri mereka..

sampai akhir hayat ...dia tetap chentaku......" abah adik rindu abah".....Al-Fatihah **semoga roh abah di cucuri Rahmat ILAHI**

"engkau tiba bagaikan pelangi
tak bercahya namun kau berseri
tapi cukup menghibirkan hati ini
seharian waktu bersama mu
tak terasa saat yang berlalu
bagai pelangi petang kau kan pasti
pergi jua"

pelangi petang : sudirman Hj arshad

eizzah shafini



No comments: